Ofte stillede spørgsmål

Nedenstående har vi samlet en række af de spørgsmål vi ofte bliver stillet.

 

 

Hvorfor har jeg ikke modtaget et aflæsningskort?

Det sker at nogle aflæsningskort ikke kommer frem med posten eller havner i spamfilter (uønsket mail). Det er vigtigt du indberetter din aflæsning til 1. november uanset om du modtager et aflæsningskort eller ej.

Du kan kontakte os på mail info@midtfynsvand.dk eller telefon 6262 1205 hvis du mangler at modtage dit aflæsningskort.

 

Hvordan ser min vandmåler ud?

Vandmålere er forskellige, men størstedelen af vandmålerne i vores forsyningsområde har et rundt tælleværk med et låg og består af 5 cifre, der alle skal indberettes. Nogle få målere har flere cifre, her er det typisk de første 5 cifre der skal indrettes, de efterfølgende cifre (decimaler) er ofte mindre. Vær opmærksom på at vores vandmålere er mekaniske (ikke digitale) og enheden for vandmålere er m3.

 

Hvorfor får jeg et aflæsningsgebyr?

Alle forbrugere skal hvert år indberette en årsaflæsning af sin vandmåler pr. 1. november – sidste frist for selvaflæsning er 8. november. Efter d. 8. november tilskrives alle, der endnu ikke har indberettet en aflæsning, et aflæsningsgebyr for manglende selvaflæsning (75 kr., jf. takstblad 2020), hvor alle der er tilmeldt SMS-varsling vil modtage en påmindelse på SMS. Nogle dage senere vil alle der fortsat mangler at indberette en aflæsning blive tilskrevet et aflæsningsgebyr (210 kr., jf. takstblad 2020) og vores montører vil blive udstyret med adresselister og forsøge at indhente så mange aflæsninger som muligt. Efter ca. 3 uger vil de aflæsninger vi fortsat mangler blive anslået.

 

Hvorfor modtager jeg ikke en kvittering for indberetningen af årsaflæsningen i min indbakke?

Når du indtaster din e-mailadresse ved indberetning af årsaflæsningen, bliver der sendt en kvittering til din e-mail. Det er derfor vigtigt du følger op på, at du modtager kvittering (husk at tjekke dit spamfilter – uønsket mail). E-mailadressen du indtaster, vil blive dine fremtidige kontaktoplysninger. Ved fejlindtastninger vil kommende regninger/aflæsningskort heller ikke nå frem. Det er dit ansvar, at vi har den korrekte e-mailadresse. Modtager du ikke kvitteringen, så send os en mail på info@midtfynsvand.dk, hvor du skriver din adresse, samt den e-mailadresse du ønsker, at have tilknyttet dit forbrugernummer.

 

Hvorfor er min aconto højere eller lavere end den plejer?

Er du flyttet ind i løbet af året? Eller har du haft en utæthed? Vores system sætter automatisk aconto for det kommende år på baggrund af det forrige årsforbrug. Derfor er det vigtigt du giver os besked, hvis din aconto skal være højere eller lavere for det kommende år. Har du fx haft en utæthed, vil det ekstra forbrug også blive aconto opkrævet næste år – medmindre vi får besked. Ligeledes vil aconto opkrævningen blive for lav, hvis du er flyttet ind i løbet af året og først er begyndt af bruge vand nogle måneder efter du har overtaget ejendommen/lejemålet.

Send en mail til info@midtfynsvand.dk hvis din aconto opkrævning skal ændres.

 

Hvordan kan jeg modtage min regning?

Du kan modtage din regning fra os på forskellige måder:

·       Du kan tilmelde din regning til Nets Betalingsservice, så foregår betalingen automatisk og du slipper for et eventuelt gebyr for en erindringsskrivelse.

·       Du kan modtage din regning på e-mail.

·       Du kan modtage din regning med post.

Regninger udsendes på e-mail, indtil andet vælges. Det er dit ansvar, at vi har den korrekte e-mailadresse - du kan ændre din e-mail adresse her. Husk at tjekke dit spamfilter (uønsket mail) og tilføje os til dine kontakter. Afsendermailen er noreply@vandnet.dk.

Regninger er til forfald 1. februar, 1. maj, 1. august, 1. november og udsendes ca. 2 uger før forfald.

 

Hvordan kan jeg betale min regning?

Er du tilmeldt Betalingsservice foretages betalingen automatisk. Du kan tilmelde din regning til Betalingsservice ved at benytte tilmeldingsoplysninger, der fremgår på girokortet.

Har du valgt en af de andre muligheder for betaling, kan du betale via for eksempel din netbank eller i Administrationen på Lombjergevej 22, 5750 Ringe. Vi modtager kun kontant betaling. Se åbningstider her (vi har ikke kontanter på adressen udenfor åbningstid).

 

Hvordan tilmelder jeg mig Betalingsservice?

Du tilmelder dig Betalingsservice via din bank/netbank ved at bruge de oplysninger, der står på dit girokort. Husk at betale dine regninger som hidtil, indtil regningen fremgår af din betalingsoversigt.

 

Hvorfor har jeg ikke fået min regning på e-mail?

Tjek dit spamfilter (uønsket mail) og tilføj os til dine kontakter. Afsendermailen er noreply@vandnet.dk. Skifter du e-mailadresse er det vigtigt, at du melder det til os, du kan ændre din e-mail adresse her. Det er dit ansvar, at vi har den korrekte e-mailadresse.

 

Hvorfor modtager jeg en rykker, når jeg ikke har modtaget min regning?

Hvis du har valgt at modtage din regning med posten, skal du være opmærksom på, at det desværre sker, at posten er meget lang tid undervejs. Du kan derfor risikere, at du ikke modtager din regning inden betalingsfristen.

Hvis du modtager din regning på e-mail, kan du risikere at den havner i et spamfilter. Tjek løbende dit spamfilter (uønsket mail) og tilføj os til dine kontakter. Afsendermailen er noreply@vandnet.dk. Skifter du e-mailadresse er det vigtigt, at du melder det til os her. Det er dit ansvar, at vi har den korrekte e-mailadresse.

Vi anbefaler dig derfor, at du tilmelder din regning til betaling via Betalingsservice.

Regninger er til forfald 1. februar, 1. maj, 1. august, 1. november og udsendes ca. 2 uger før forfald.