Slide background

 

Målerskifte & COVID-19

Hos Midtfyns Vandforsyning følger vi sundhedsmyndighedernes anbefalinger om god hygiejne og holder afstand til hinanden, vores forbrugere og vores samarbejdspartnere.

”Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer at risikoen for, at den danske drikkevandsforsyning kan være kilde til smittespredning af coronavirus er minimal, hvis de alment gældende hygiejniske retningslinjer for håndtering af drikkevandssystemet/drikkevandet overholdes. Coronavirus smitter ikke gennem vand, men gennem tæt kontakt med personer”

Nedenstående gode råd, er udformet med det udgangspunkt at mindske risikoen for smittespredning af COVID-19 under målerskifte, hvor måleren er placeret i forbrugerens hjem, institution, plejehjem mv.

 

Når teknikerne arbejder uden for vandværket

Hos forbrugerne

Vi arbejder hos forbrugeren, hvis det er nødvendigt. Vi ringer eller skriver til forbrugerne på forhånd for at afklare, hvor nødvendigt besøget er.

Er der sygdom i hjemmet, besøger vi dem ikke på nuværende tidspunkt og refererer til Sundhedsstyrelsens generelle retningslinjer om at undgå kontakt med smittede.

Er der ikke sygdom i hjemmet, så kan vi med fordel aftale med forbrugeren, at der om muligt er rent og luftet godt ud. Efter aftale er der kun en person til stede eller i bedste fald ingen personer til stede, mens arbejdet står på. Dette afklares selvfølgelig med forbrugeren forud for hvert besøg.

Virksomheder og offentlige institutioner, herunder plejehjem og sygehuse:

Ovenstående retningslinjer for private forbrugere gælder også for virksomheder mv. Vi er opmærksomme på, at der kan være andre kritiske, driftsmæssige forhold, som kan gøre sig gældende for at sikre driften.

Især i forhold til plejehjem, sygehuse mm. Skal vi afklare adgangsforhold mm., inden vi kører ud for at sikre sårbare personer bedst muligt.

Generelt

Generelt for vores teknikere, så anbefaler vi, at der opretholdes et højt hygiejneniveau med grundig håndvask før og efter besøg, alternativt med afspritning af hænderne (håndvask er bedst). Host og nys i et papirlommetørklæde eller i ærmet, samt ingen/begrænset fysisk kontakt og afstand mellem tekniker og andre personer.

Teknikere sendes selvfølgelig ikke ud, hvis de har begyndende symptomer eller er deciderede syge, da de så har en større sandsynlighed for at smitte andre.

 

Praktiske og gode råd ved målerskifte under COVID-19

- Forud for målerskiftet aftales tidspunkt for besøget med vores montør Erik 2511 3230, eller ved at kontakte vores hovednummer 6262 1205.

- Sørg for at vandmåleren er tilgængelig, dvs. maskiner, snavset vasketøj, klude mm. er fjernet, så vores montør kan udføre målerskiftet.

- Luft godt ud i rummet hvor vandmåleren er placeret forud for besøget af vores montør.

- Hold afstand til vores montør, han vil gøre det samme til jer.

- Anvis, evt. over telefonen, vores montør til vandmåleren og forlad lokalet imens han udfører målerskiftet.

- Sørg for at gøre rent med almindelige rengøringsmidler før og efter målerskiftet

- Vores montør medbringer sprit og spritter installationen af omkring måleren.

 

AFBUD

- Vi følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger om raskmelding efter sygdom eller symptomer på sygdom. Det vil sige, der ikke må være nogle i hjemmet, der har haft symptomer på sygdom i 48 timer forud for besøget af vores montør.

- Ved behov for afbud, kontaktes vores montør Erik på 2511 3230 eller vores hovednummer 6262 1205.

- Giv os gerne besked så snart du ved, at aftalen må ændres.